Lär dig programmera dataspel

Vi erbjuder kurser och workshops i programmering som riktar sig till unga och vuxna som vill lära sig grunderna. För att göra det intressant utgår vi ifrån spelutveckling där alla deltagare utvecklar varsitt spel från början till slut.

Våra utbildningar

Lär dig programmera spel med Scratch

Deltagarna får lära sig att utveckla enkla dataspel som man kan bygga vidare på hemma. Man får programmera, men också skapa grafik och ljud.

Målgrupp: Rekommenderad ålder 12-16 år. Inga förkunskaper krävs.

Lär dig programmera i Minecraft

Minecraft är ett bra sätt att introducera unga och nybörjare till programmering. Kommandoblock är lätta att lära sig och möjliggör relativt avancerad programmering.  

Målgrupp: Rekommenderad ålder 13+ år. Inga förkunskaper krävs. 

l
Lär dig undervisa programmering

Denna utbildning riktar sig mot lärare som undervisar programmering på grundskolan. Vi utgår från det webbaserade gratisverktyget Scratch och lär ut grunderna i programmering samt skapande av grafik och ljud. Deltagarna utvecklar var sitt enkelt dataspel och får även chansen att testa virtual reality.

Målgrupp: Lärare på grundskolan utan förkunskap i programmering. 

Avancerad spelutveckling

GameMaker Studio 2 har allt du behöver för att ta din idé från koncept till färdig spel. Vi visar hur du kommer igång med verktyget och lär ut grunderna i GameMakers inbyggda språk som är baserat på programmeringsspråket C.

Målgrupp: Rekommenderad ålder 15+ år med relativt hög datorvana. Obs: GameMaker är inte gratis, men det finns en gratis månads provversion.

Om Johannes

Utbildare är Johannes Ahlström, en 15-årig spelutvecklare från Linköping. Johannes har utvecklat ett hundratal spelkoncept i Scratch. Hans mest populära spel PianoTiles 3D har spelats av fler än 57.000 personer.

Johannes har även utvecklat grafik professionellt åt den danska spelstudion Foldergeist Studios och spelet Gift of Parthax som år 2018 släppte på Steam i samarbete med förläggaren 1C Entertainment. Uppdraget blev uppmärksammat av bland annat Dagens Industri och Corren

Nu utvecklar han spel i GameMaker Studio 2 och planerar lansering av ett nytt spel under 2020.

Om verktygen vi använder

Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer — och dela dina projekt med andra, helt gratis.

Scratch hjälper ungdomar att lära sig tänka kreativt, resonera systematiskt och att samarbeta — viktiga förmågor för alla i dagens samhälle.

Scratch är utformad speciellt för åldrarna 8 till 16, men används av människor i alla åldrar. Miljontals människor skapar Scratch projekt i en mängd olika sammanhang, inkluderat hemma, skolor, museer, bibliotek och allaktivitetshus.

GameMaker Studio 2 är allt du behöver för att ta din idé från koncept till färdig spel. Med en intuitiv utvecklingsmiljö kan du få igång ditt spel på några minuter utan att behöva skriva någon kod. GameMakers inbyggda språk (GML) hjälper dig att lära dig att programmera stegvis så du inte behöver vara expert från början.

GameMaker låter dig implementera AAA-spelfunktioner med avancerad 2D-fysik, nätverksspel och fantastiska visuella effekter med shaders. Exportera sedan ditt spel direkt till Windows, Mac, Android, iOS, HTML5, PlayStation 4 och Xbox One mfl.

Kommandoblock i Minecraft är en redstone-komponent som utför konsolkommandon när de körs. Kommandon används för att modifiera spelvärlden på sätt som inte är möjliga för hand och ger Minecraft sitt eget programmeringsspråk.

Logik och struktur i Minecraft-programmering bestäms av var blocken är placerade och hur de är anslutna, vilket innebär att du kan flyga över din värld och se de olika delarna av ditt program block-för-block.

Kontakta oss för mer info

9 + 12 =

Maila till tomas@incredicon.se för frågor eller mer information. Tack!

Incredible Concepts of Sweden AB
Ledberg Lindåbro
585 99 Linköping

Contact: tomas@incredicon.se

Icons made by Becris from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY. Copyright 2018.